Rodzina

Temat przeniesiony do archwium.
Brak wkładu własnego

Wpis zamieszczony (lub przeniesiony) do grupy "Brak wkładu własnego" oznacza, że autor wpisu nie zadał sobie trudu samemu spróbować poradzić sobie z zadaniem lub prośba o tłumaczenie została przepuszczona przez Google Translator. Jeśli ktoś z użytkowników forum ma czas i ochotę może odpisać na taki wpis ale jeśli takiej odpowiedzi nie będzie - nie ma co się denerwować - po prostu nikomu nie chce się odrabiać zadań za kogoś ;-)

Dlatego zachęcamy do własnych prób - szansa na odpowiedź jest znacznie większa.

Prosze o przetłumaczenie tekstu który napisałam w języku polskim.

Dziadek i babcia - to rodzice dzieci, które zawiązały nową wspólnotę prokreacyjną, z której narodzone dzieci są ich wnukami; najstarsze pokolenie w rodzinie trzypokoleniowej. Wraz z zawarciem związku małżeńskiego przez swoje dzieci stają się teściami. Mogą też w nowy sposób przeżywać siebie, widząc we wnukach przedłużenie własnej egzystencji, kontynuację dorobku swego życia i dopełnienie uczuć.
MiÄ™dzy ludŸmi starszymi a ich żonatymi dziećmi i wnukami, zachodzi najczęściej współdziaÅ‚anie, polegajÄ…ce na Å›wiadczeniu usÅ‚ug opiekuÅ„czych i pomocy materialnej. Ponieważ Å›wiadczenia finansowe pozwalajÄ… dziadkom zachować wiÄ™cej wolnoÅ›ci osobistej, indywidualnego planowania zajęć, odpoczynku, podejmujÄ… je chÄ™tniej niż opiekuÅ„cze. Kierowane pod swoim adresem oczekiwania oceniajÄ… jednak stosunkowo czÄ™sto nie tylko od strony wÅ‚asnych planów czy siÅ‚ fizycznych, lecz także dobra wnuków i ich rodziców (swoich dzieci), zwÅ‚aszcza gdy pracujÄ…. Dziadkowie mogÄ… odegrać poważnÄ… rolÄ™ w przekazie wartoÅ›ci materialnych i kulturowych okresu swojej epoki, zdarzeÅ„ z dzieciÅ„stwa i mÅ‚odoÅ›ci; ksztaÅ‚tujÄ… postawy, podajÄ…c wartoÅ›ci, które już siÄ™ sprawdziÅ‚y, jako cenne dla życia indywidualnego i spoÅ‚ecznego. Ich opowiadania, legendy, pieÅ›ni, zachowania, zwyczaje itp, uÅ‚atwiajÄ… najmÅ‚odzemu pokoleniu umieszczenie siebie w przeszÅ‚oÅ›ci miejsca swego pochodzenia, w historii rodzinnej i narodowej, w Å›rodowisku szerszego życia spoÅ‚ecznego. MogÄ… dziadkowie w różny sposób pomagać rodzicom dziecka w jego wychowaniu, zwÅ‚aszcza gdy ci sÄ… zmÄ™czeni, zaabsorbowani pracÄ…, nie majÄ… czasu omawiać z nim jego problemów, odpowiadać na pytania. W przypadkach sytuacji szczególnych lub kryzysów rodzinnych, na barkach dziadków może nawet spoczywać caÅ‚kowita opieka nad wnukami i ich wychowaniem, nad ksztaÅ‚towaniem ideałów i zasad moralnych.
Dziecko powinno być wychowywane przez samych rodziców, a pomoc dziadków w pełnieniu zadań wychowawczych i opiekuńczych winna mieć charakter pomocniczy i uzupełniający, raczej dorywczy niż trwały.
Obok obopólnych korzyÅ›ci, wynikajÄ…cych z funkcji opiekuÅ„czych i wychowawczych, sprawowanych przez dziadków wzglÄ™dem wnuków, nieuniknione sÄ… także aspekty negatywne. Pojawić siÄ™ może np. chęć powtórnego „matkowania”, niedopuszczania rodziców do czynnoÅ›ci bezpoÅ›rednio zwiÄ…zanych z dzieckiem, jak: kÄ…panie, ubieranie, karmienie. Rodzice mogÄ… doznać rozgoryczenia, głównie wskutek „wymuszania” gÅ‚Ä™bszych wiÄ™zi uczuciowych pomiÄ™dzy dziadkami a ich wnukami.
Sytuacja, w której dziecko przestaje być ośrodkiem wszechstronnego oddziaływania rodziców, jest zawsze niewłaściwa. Nadmierna opiekuńczość wobec dziecka, zwłaszcza ze strony babci, przynosi zwykle szkodę dla niego, a także dla międzyosobowych relacji w rodzinie, dla pozycji rodziców, dla dowartościowania (głównie) roli ojca.
PosiadajÄ…c wpÅ‚yw na rozwój umysÅ‚u dziecka i jego charakteru, dziadkowie mogÄ… je nauczyć życiowej mÄ…droÅ›ci; jednak zachÅ‚anna i bezkrytyczna miÅ‚ość może rozbudzić w nim zgubne instynkty, przyczynić siÄ™ do powstawania szkodliwych naÅ‚ogów, podważać autorytet rodziców. „KupujÄ…c” miÅ‚ość wnuków dla siebie, szkodzÄ… dziecku, powodujÄ… rozdŸwiÄ™k pomiÄ™dzy nim a jego rodzicami. Dziecku trzeba okazywać uczucia, ale przede wszystkim prawidÅ‚owo je wychować. BawiÄ…c siÄ™ z nim, wychodzÄ…c naprzeciw jego potrzebom, należy postawić podstawowe pytanie: czy ta posÅ‚uga sÅ‚uży dziecku, jak wpÅ‚ywa na nie i na proces jego rozwoju. Jest to przejawem szacunku wobec dziecka, które rozwija siÄ™ lepiej tam, gdzie istnieje rozumne kierownictwo.
Postawa przesadnej opieki lub zostawiania nadmiernej swobody, jest szkodliwa. I tak szkodę dziecku przynosi obsługiwanie i wyręczanie go w różnych czynnościach, rozwiązywanie za nie trudności, roztaczanie nad nim nadmiernej kontroli i żądanie bezwzględnego posłuszeństwa. Dziadkowie są skłonni faworyzować wnuków, bardziej sobie uległych; takie zachowania sprzyjają rozwojowi większej pobudliwości i niepokoju dziecka, hamują zdolność koncentracji i samodzielności. Pozwalanie wnukom na wszystko, pozostawianie im nadmiernej swobody, może spowodować powstanie postaw robienia tylko tego, na co mają ochotę, a nie tego, co jest powinnością. Zdobywając przewagę nad opiekunami, takie dzieci stają się psotne, rozwija się w nich egoizm, skłonność do tyranizowania. Błąd połełniają również dziadkowie usiłujący się swym wnukiem pochwalić. Pochwała może mijać się z prawdą, a w dziecku wywołać postawę oporu i protestu.
Warto zadbać, by Dzień Babci i Dzień Dziadka stały się wspaniałą okazją do pielęgnowania rodzinnych uczuć. Nawet najbardziej nowoczesna babcia nie powinna w tym dniu zapomnieć zarezerwować sobie nieco czasu na wspólny podwieczorek z wnukami. Warto też przy tej okazji pomyśleć w jaki sposób można najlepiej wykorzystać dla dobra najmłodszego pokolenia doświadczenie życiowe, wiedzę i dystans do świata jaki mają już dziadkowie, a jakiego brakuje niekiedy rodzicom.

« 

Brak wkładu własnego

 »

Pomoc językowa - tłumaczenia