Kiedy "der" a kiedy "dem"?

Temat przeniesiony do archwium.
Witam,
mam pytanie na które potrzebuję pilnie znać odpowiedź. Uczę się niemieckiego od podstaw i nie znam się na nim zbyt dobrze. Mam dylemat, ponieważ opuściłam lekcję, na której uczyliśmy się opisywać pokój. Proste zdania typu "kosz na śmieci stoi obok biurka" itp. Czasami wstawiało się "der" a czasem "dem" i problem polega na tym, że nie mam zielonego pojęcia kiedy to a kiedy tamto.
Przykład:
Plakat wisi na ścianie - das Poster hangt an der Wand.
(przed "Wand" jest "der")
i tutaj
lampa stoi obok łóżka - die Lampe steht neben dem Bett.
(przed "Bett" jest "dem")
Bardzo, bardzo proszę o w miarę szybką pomoc. Będę wdzięczna!
Stawisz pytanie Gdzie (wo?) stoi kosz? obok lozka
przy pytaniu gdzie (wo?)uzywamy dativu Dativ wem was
Nom das Bett
G des Bettes
Dat. dem Bett
Akkusativ das Bett
Der Korb steht (wo?)neben dem Bett.
1. Szybko to tutaj nie ma. Szybko to sie ty musisz uczyc.
2. Konjugiere slowo die Wand przez przypadki. To jest odpowiedz.
3. Konjugiere slowo das Bett przez przypadki. To jest odpowiedz.
4. Czakaj na Moko i wyrazaj mu twoja wdziecznosc. Najlepiej dozgonna.
die Wand
N.die Wand
G.der Wand
Dat. der Wand
Akkusativ die Wand
Gdzie (wo?)wisi ten obraz an der Wand. Przy pytaniu wo? znowu potrzebowalismy dat. Jak sam zauwazyles rostrzygajcym elementem jest rodzaj Genus rzeczownika i pytanie jakie stawiamy do podmiotu
kurczę, niewiele zrozumiałam :D ale doceniam

dla mnie niemiecki to czarna magia

pytanie "gdzie" stawiam przecież przy każdym z tych zdań (gdzie? na ścianie. gdzie? przy biurku. gdzie? obok łóżka.) a raz jest "der", a raz "dem"...

wybaczcie, naprawdę nie kapuję
wdzięczność mogę wyrażać w stosunku do kolegi/koleżanki o nicku Diego13 za normalne podejście do sprawy